Після завершення Шабату починається піст Дев’ятого ава! Важливі особливості дотримання!

Цього року Дев’яте ава припадає на вечір суботи, 2 серпня. Ми публікуємо низку важливих деталей і особливостей, які слід враховувати при дотриманні посту 9 ава.

Нагадаємо, що Дев’яте ава – День посту і жалоби, встановлений на згадку про руйнування Першого і Другого Єрусалимських Храмів, що сталися саме цього дня. Це добовий піст – він починається з заходом сонця і завершується після виходу зірок. Піст дуже суворий – такий самий, як Йом-Кіпур.

Піст 9 АВА 5785

Початок посту в Дніпрі: субота, 2 серпня, о 20:16
Завершення посту: неділя, 3 серпня, о 20:51

Час молитви в синагозі “Золота Троянда”:

  • Субота: Мінха — 13:25
  • Субота: Маарів — 21:30
  • Читання Мегілат Ейха — 21:45
  • Неділя: Шахаріт — 7:00 та 10:00
  • Неділя: Мінха — 19:14
  • Неділя: Маарів — 20:45

Заборонено: пити, їсти, митися, користуватись парфумами чи маслами, носити шкіряне взуття, мати подружні стосунки протягом доби.

  • Початок посту в Дніпрі – субота, 2 серпня, о 20:16
  • Завершення посту – неділя, 3 серпня, о 20:56

Особи, яким важко постити з об’єктивних причин – вагітні жінки, жінки після пологів, матері-годувальниці, або ті, хто має медичні протипоказання, – повинні обов’язково проконсультуватися з рабином для отримання індивідуальних вказівок.

 П’ятниця 1.08 – Шабат Хазон – переддень посту 9 ава

У суботу не дотримуються звичаїв трауру, тому дозволяється їсти м’ясо та пити вино, як під час звичайної шабатньої трапези. Також співають шабатні пісні.

Під час шабатніх молитов співають усі звичні уривки, наприклад, «Леха Доді».

Субота, 2 серпня – ШАБАТ ХАЗОН – переддень посту 9 Ава

Читання ХіТаСдо 12:45
Мінхао 13:25

Прийнято молитися Мінху раніше вдень, щоб встигнути після цього поїсти розділювальну трапезу перед початком посту.
Під час Мінхи не промовляють молитву «Цідкатха» («Твоя справедливість»), а після Мінхи не читають розділ із «Піркей Авот» («Повчання батьків»).

Сеуда мафсекет – розділювальна трапеза

Це остання трапеза перед постом. Їдять звичайну шабатню їжу без жодних обмежень.

Після цієї трапези можна повернути залишки їжі в холодильник і прибрати зі столу, якщо сміття заважає.

Потрібно завершити трапезу до початку посту – 20:16.
З цього моменту дозволяється омивати руки лише до першої фаланги пальців.

Дітей від 9 років і старших поступово привчають постити кілька годин, залежно від їхніх сил.
Але в жодному разі не можна дозволяти їм постити цілу добу.

Поки не закінчився Шабат, не можна готувати речі для посту, наприклад, виймати не шкіряне взуття.

Після завершення Шабату (о 20:59)

Промовляють: «Борух амавділь бейн койдеш лехоль»
Після цього одягають гумове або тканинне взуття, шкіряне заборонено!

Авдалу звершують у неділю після завершення посту!
Однак у цей вечір промовляють благословення на вогонь – «Той, Хто створює світло вогню» – при вигляді щойно запаленої свічки.

Молитву «Ва-ітен леха» («І нехай дарує тобі…») не промовляють.

Маарів і читання Сувою «Ейха» в синагозі

У синагозі залишають лише необхідне освітлення для читання молитви та сувою «Ейха».

Після молитви, сидячи на низенькому стільці (до 30 см заввишки), читають свиток «Ейха».

Далі читають «Кінот», а потім завершують вечірню молитву Маарів – «А Ти Святий…» та «Наш обов’язок…».

Благословення «І нехай дарує тобі Б-г» не промовляють.

Не вітаються. Якщо хтось не знав і привітався, можна тихо пояснити, що сьогодні піст 9 ава.

Жінки також слухають або читають «Ейха».

Літня чи слабка людина може сидіти на звичайному стільці, оскільки це не задоволення, а необхідність.

Після «Ейха» – читання «Кінот» і завершення Мааріва: «А Ти Святий…», Повний кадиш без “тіткабель” та «Наш обов’язок…».

Жінки не вдягають прикрас на 9 ава. Але дозволяється носити обручку або інші прикраси, які вони носять щодня.

Посуд, яким користувалися в Шабат, можна мити тільки в неділю після полудня (хацот – 12:45).
Але посуд із неприємним запахом можна помити одразу після Шабату, лише холодною водою.

Під час молитви «Шма» перед сном не читають «Таханун» (покаянну молитву).

Неділя 9 Ава

Нетілат ядайім після сну – омивають тільки пальці рук до першої фаланги (першого суглоба).
Очі можна протерти водою, яка залишилась на пальцях після омовення рук.
Якщо на обличчі чи навколо очей є бруд, його можна обережно витерти з невеликою кількістю води.

У ранкових благословеннях не читають “Шеасо лі койль цоркі” – “…який дав мені все необхідне”.
Омовування рук після туалету та перед молитвою – лише до першої фаланги пальців.

Той, хто працює до полудня 9 Ава, не отримає благословення в цій роботі. Богобоязлива людина не працюватиме і після полудня, щоб не відволікатися від жалоби.
9 Ава заборонено займатися справами, які відволікають людину від жалоби.

Молитва Шахарит

Не вдягають таліт і тфілін. Не тримають цицит під час читання “Борух шеомар” та “Шма”.

Порядок молитви:

  • Від початку і до завершення “Шмонє есре” молитва відбувається як зазвичай;
  • Таханун не читають;
  • Хаззан (ведучий молитви) промовляє “Анейну” (“Відповідь нам”) під час повторення “Шмонє есре”;
  • Потім читають Тору – розділ “Ваетханан” (“Коли породиш синів”). Третій уривок є мафтіром (заключним читанням). Читають афтару з книги Єремії;
  • Той, хто піднімає Тору, може сидіти на звичайному стільці під час скручування Тори та читання афтари;
  • Після афтари Тору повертають у ковчег і читають “Кінот” (плачи та жалоби);
  • “Кінот” читають обов’язково сидячи, але уривок “Елі Ціон” промовляють стоячи;
  • “Кінот” слід читати зосереджено, думаючи про біль руйнування Храму;
  • Читання “Кінот” не переривають святковими розмовами;
  • Потім читають “Ашрей” (“Щасливі”), молитву “Ува леціон” (“І прийде визволитель”), у якій пропускають фразу “ваані зот бріті” (“а я ось моя заповідь”);
  • Читають повний Кадиш без “титкабель” та “Алейну”;
  • Не читають “Шір шель йом” та “Ейн Кеелокейну” – “Псалми на кожен день” та “Немає нікого подібного до Бога”;
  • Згідно з нашим звичаєм після читання “Кінот” вдень читають “Ейха” (Плач Єремії);
  • “Кінот” і “Ейха” промовляє навіть той, хто молиться самостійно;
  • “Кінот” і “Ейха” потрібно закінчити до полудня – до 12:45.

У суботу після полудня (12:45) вивчають лише ті уривки, які дозволені для 9 Ава – опис подій руйнування Храму та закони 9 Ава.
Читають Тору – розділ “Ваетханан” та афтару з книги Єремії.
Читають всі “Кінот”, потім “Ашрей”, “Ува леціон” і “Алейну”.
Не читають “Шір шель йом” та “Ейн Кеелокейну”.

До 12:45 не можна працювати, не готують їжу (виняток – для дітей і хворих), не сидять на високих стільцях.
Трапезу для виходу з посту готують лише після полудня.

Після полудня можна мити овочі та фрукти, а також мити брудний посуд, навіть якщо руки при цьому повністю занурюються у воду, бо це не робиться для задоволення.
Після полудня застеляють ліжка та прибирають у домі.

9 Ава не миють підлогу в домі, але можна відмити брудні плями.

Авдала для тих, кому дозволено їсти 9 Ава

Чоловік або жінка, яким з будь-яких причин дозволено їсти в 9 Ав, повинні зробити авдалу перед їжею.
Вино дають маленькій дитині, яку вже привчають до благословень, але яка ще не розуміє значення жалоби – дитина приблизно 6–9 років.
Якщо такої дитини немає, той, хто промовляє авдалу, сам випиває вино.

Жінці дозволено робити авдалу на “напій країни” – чай або каву – і потім сама його випити.

Всі, кому дозволено їсти 9 Ава, повинні їсти лише те, що реально необхідне тілу.

Якщо людині потрібно прийняти таблетку, вона має проковтнути її без води. Якщо це важко, дозволяється запити водою, але лише гіркою, наприклад дуже концентрованим чаєм або водою з додаванням спецій.

Молитва Мінха

Цдака перед Мінхою.

Перед Мінхою повертають Парохет («занавіс Ковчега») на місце.

Надягаємо талес і тфілін з благословенням. Читаємо «Шма» – усі три частини, «Шір шель йом» (Псалми на кожен день) та «Ейн Кеелокейну» (Немає нікого подібного Б-гу…), «Тегілім», «ХіТаС».

Молитва «Мінха» відбувається у талесі та тфіліні.

Читання Тори: третій викликаний читає гафтару.

У молитві «Аміда» вставляються слова «Нахем» – «Утіш, Господи», і «Анейну» – «Відповідь нам, Господи». Той, хто не поститься, не промовляє «Анейну» («Відповідь нам»), а тільки «Нахем» («Утіш»).

Після Мінхи накладають тфілін Рабейну Там.

Молитва Маарів. Ісход 9 Ава

Після вечірньої молитви на закінчення посту слід омивати руки тричі по черзі (як після сну), без благословення, помити обличчя і прополоскати рот.

Потім надягають шкіряне взуття та здійснюють обряд Кідуш Левана (Освячення Місяця).

Якщо жінці важко чекати чоловіка із синагоги, вона може сама промовити авдалу на чай або каву.

«Авдала» відбувається, але без свічки і без благовоній – тільки над бокалом вина.

Не можна їсти м’ясо і пити вино до 12:45 4 серпня. Прання, миття, стрижка, виголошення благословення Шеґехеяну і слухання музики також заборонені до полудня.

У Шма перед сном промовляють Таханун.

Легкого посту! І дай Бог, щоб ми заслуговували на прихід Машіаха у найближчий час, а цей день жалоби став днем свята, радості і веселощів!