Завтра ввечері, разом із Шабатом, настає урочистий день 10 Швата або Юд Шват. Цього дня відзначається 75-та річниця керівництва Ребе, бо цього дня пішов із життя Попередній Голова Любавицького руху, Шостий Ребе Йосип-Іцхак Шнеерсон, і цього ж дня, через рік, його зять Менахем-Мендел Шнеерсон прийняв на себе керівництво єврейським народом і титул Любавицького Ребе.
Цей день, 10 Швата, відзначають як день народження нашого покоління, бо заведено вважати, що покоління змінюється, коли змінюється його Голова. До цього дня заведено вивчати маймор “Босі леГані”, бо саме його Сьомий Любавичний Ребе Менахем-Мендел Шнеерсон виголосив, приймаючи на себе титул Ребе. Цього року вивчають маамари 5725 і 5745 років (що відповідає 1965 і 1985 рокам за цивільним календарем).
5711 року в Рош Ходеш Шват, за десять днів до того, як Ребе взяв на себе керівництво єврейським народом, він надіслав листа єврейським громадам, роз’яснивши, як слід відзначити день істалкут Попереднього Ребе.
“Рош-Ходеш Шват 5711, Бруклін, Нью-Йорк
До нашої громади, до студентів – “тмімім”, до всіх тих, хто був пов’язаний або мав стосунок до Попереднього Ребе, хай благословить усіх вас Б-г!
Привітання та Благословення!
У відповідь на численні запитання про особливий порядок (якому треба слідувати), 10-го Швата, у “йорцайт” (річницю відходу з цього світу) попереднього Ребе, я пропоную:
1) У Суботу, що передує “йорцайт”, (кожному) слід намагатися отримати “алію” (бути викликаним до Тори).
2) Якщо не вистачає “алійот” (для всіх присутніх) – слід читати Тору (кілька разів) у різних приміщеннях. При цьому не слід перевищувати кількість “алійот” (викликаних до Тори).
3) “Міньян” (збори з десяти євреїв) має простежити за тим, щоб мафтир читала найбільш шанована людина. Цей вибір слід робити на основі згоди більшості членів громади (зборів), або за жеребом.
4) Потрібно вибрати “шліах цибур” (ведучого молитву) в день “йорцайт”. Має сенс розділити цей привілей, вибравши одну людину на вечірню молитву, другу – на ранкову, а третю – на денну. Таким чином, більша кількість “анаш” (членів громади) отримають цей привілей.
5) Слід запалити свічку (“йорцайт”), яка має горіти протягом доби. Якщо є можливість, треба взяти свічку з бджолиного воску.
6) Під час молитви слід запалити п’ять свічок.
7) Після ранкової молитви та читання Теїлім (Псалмів) хазану слід вивчити (завершити вивчення) 24-го розділу Мішнайот “Келім” і 7-го розділу Мішнайот “Мікваот”. Потім йому слід прочитати Мішну “Раббі Хананія бен Акашія…”, а потім про себе – кілька рядків (зазвичай читають певну фразу) з “Танії”, а потім – “Кадіш Де Раббанан”.
8) Після вечірньої молитви слід прочитати напам’ять частину “маамара” (“Баті ле-Гані”), виданого до дня смерті попереднього Ребе. Якщо нікому сказати його напам’ять, слід прочитати за текстом. Це слід зробити також після “шахарита” (ранкової молитви), а після “мінхи” (денної молитви) читання “маамара” слід завершити.
9) Перед “шахарит” слід вивчити главу з Танії. Те саме перед мінхою.
10) Вранці, до молитви, слід внести пожертви на потреби тих організацій, які пов’язані з попереднім Ребе. Пожертви слід внести за себе та за кожного члена родини. Те саме слід зробити перед “мінхою”.
11) Після ранкової молитви та читання напам’ять “Баті ле-Гані” кожному слід прочитати “під’єн-нефеш” (“викуп душі” – письмове звернення) (звісно, одягнувши “гартл” – молитовний пояс). Тим, кому довелося побувати на “єхідуті” (прийомі) в Попереднього Ребе або бачити його в обличчя, слід уявити собі його образ, а потім уявити, що стоїш перед ним.
Потім “під’єн-нефеш” потрібно вкласти між сторінками (якого-небудь) “маамара” або “кунтреса” і т.п., і послати (якщо можливо, того ж дня) для прочитання на його “оель” (могилі).
12) Протягом дня – вчити глави Мішни, які починаються з літер, що складають ім’я попереднього Ребе.
13) Протягом дня – провести “фарбренген” (зібрання хасидів).
14) Протягом дня потрібно знайти час для того, щоб розповісти своїй сім’ї про життя попереднього Ребе, і про його служіння Всевишньому, яке він проніс через усе своє життя.
15) Протягом дня (тим, кому це до снаги) слід відвідати й інші синагоги та “бейт-мідраші” (місця, де вивчають Тору) і прочитати уривки чи висловлювання з повчань попереднього Ребе. Слід розповісти про його любов до кожного єврея. Також слід розповісти й роз’яснити його настанови щодо щоденного читання Теїлім (Псалмів), вивчення розділу з тижневого розділу – Хумаша (П’ятикнижжя) з коментарями РаШІ (раббейну Шломо бен Іцхакі), який припадає на цей день, а там, де це доречно, вивчати “Танію” за денними розділяючими розділяючими її денними розділяючими розділяють на них розділами річного циклу. Якщо можливо, все це потрібно зробити під час “фарбренгена”.
16) Протягом дня (тим, кому це до снаги) слід відвідати центри молоді, що дотримується заповідей, і спробувати, наскільки це можливо, зустрітися з молоддю, що поки що не дотримується законів Тори, – і розповісти про особливу турботу, яку попередній Ребе завжди виявляв про них. Слід розповісти, про що він просив їх, про ті надії й сподівання, які він покладав на них, про його віру в те, що вони, зрештою, стануть виконувати своє завдання зміцнення єврейського способу життя й поширення Тори з притаманною молоді енергією, теплотою й жвавістю.
Зрозуміло, що, якщо дозволять обставини, перераховане вище має бути продовжено і після “йорцайт”, особливо в Суботу, що слідує за ним. І нехай прискорить Б-г прихід нашого Визволителя, і тоді “ті, хто лежить у поросі, повстануть і зрадіють”, і наш глава серед них. Нехай повідає він нам про чудеса, і нехай поведе нас дорогою, що йде до дому Б-га”.