Субота, яка починається сьогодні ввечері, займає особливе місце в єврейській традиції – її називають «Великою», або ж на івриті – «Шабат а-Ґадоль». Саме ця субота відкриває святковий період Визволення, Виходу з рабства.
Перша «Велика субота» відбулася за кілька днів до Виходу євреїв з Єгипту. У тому році вона припала на 7-е нісана. На початку місяця Нісан Всевишній наказав євреям: «У десятого дня цього місяця нехай візьме собі кожен ягня на родину… І хай буде воно в вас під наглядом до чотирнадцятого дня цього місяця, і тоді нехай заколе його вся громада Ізраїлю» (Шмот, 12).
Ось що сказано у книзі «Сефер га-Пардес», яку, згідно з традицією, написав великий Раші (р. Шломо Іцхакі): «У цей день, десятого нісана, в суботу, що передувала визволенню, євреї обрали собі ягня для пасхальної жертви. Вони сказали собі: “Ось ми принесемо в жертву ідола, якому поклоняються єгиптяни, і ті не наважаться нам завадити”. Всевишній сказав їм: “Ви побачите чудо, яке Я звершу для вас. Оберіть кожен собі ягня і тримайте його в себе до чотирнадцятого нісана”.
Коли єгиптяни побачили, що роблять євреї, вони намагалися помститися за свого ідола, але одразу були уражені тяжкими хворобами, корчилися в муках і не могли завдати шкоди євреям. Оскільки в цей день Всевишній звершив чудо для Ізраїлю, субота перед Песахом була названа Великою суботою. Так навчав рабі Авраам, нехай буде рай його спадком».
Ця заповідь – підготувати ягня за чотири дні до його принесення в жертву – була дана лише на рік Виходу з Єгипту й не поширюється на наступні покоління.
На честь цього чуда субота названа Шабат а-Ґадоль. Але чому саме субота стала пам’ятним днем? Бо якби це не був день суботній, єгиптяни не звернули б уваги на дії євреїв. Але саме через те, що вони знали – в суботу євреї не торкаються до тварин – здивувалися й запитали: «Навіщо вам ягнята?» Євреї опинилися в небезпеці, й тоді Всевишній дарував їм спасіння.
Цього року передвечір Песаху припадає на кінець суботи. Ось розклад Шабат а-Ґадоль – суботи, що передує Песаху – зі вказівкою часу для Дніпра:
Кінцевий час вживання хамцу – субота, 10:41
Кінцевий час знищення хамцу – субота, 11:50
Ранкова молитва
Цього Шабату молитву Шахаріт моляться рано, аби встигнути повернутися додому та поїсти шабатню трапезу з хамцем до моменту, коли вживання хамцу стане забороненим.
Денна шабатня трапеза
Трапеза має відбутися за всіма правилами, наведеними раніше. Зверніть увагу на кілька важливих деталей:
Першу частину трапези – кідуш і споживання хамцу – потрібно завершити до 10:41, адже з цього часу хамец стає забороненим.
Якщо для трапези використовують сидури, якими користуються цілий рік, їх після трапези слід сховати туди, де зберігаються всі речі, «продані» на Песах.
Крихти хамцу зі столу або підлоги треба змити в унітаз.
Віник і совок, якими прибирали хамец, також слід покласти туди, де зберігаються «продані» речі.
Знищення хамцу до 11:50
Увага! Уся родина – чоловіки, жінки й діти – має анулювати хамец, промовивши другий текст «Усяке квасне» (сидур, с. 406). Зазвичай ми читаємо його під час спалювання хамцу, але цього року – окремо, адже хамец уже був у вжитку. Усе це слід завершити до 11:50. Із цього моменту заборонено отримувати будь-яку вигоду від хамцу. Варто завершити раніше, щоб, боронь Б-же, не спізнитися.
Що ще заборонено робити в цю суботу?
Заборонено готувати з суботи на Йом Тов, тому не можна заздалегідь накривати стіл, розкладати мацу чи вино – підготовка до Седеру дозволена лише після настання Йом Тову, як буде пояснено нижче.
Протягом дня Шабату й до моменту споживання «кореха» (сендвіча з маци й гіркої зелені) під час другого Песахального Седеру, не прийнято вживати продукти, які входять до складу харосету (груша, яблуко, горіхи) та марору (листя салату, хрін).
Шабатня молитва Мінха
Моляться Мінху раніше, ніж зазвичай. Після молитви читають уривок з Аґади: від слів «Рабами були ми в Єгипті» до «…ізкупити всі наші гріхи» (сидур, с. 398). Потім читають «Порядок принесення жертви Песах» (сидур, с. 407).
Третя трапеза
Після Мінхи можна влаштувати трапезу – наприклад, з чолнтом, м’ясом, рибою, фруктами чи овочами – щоб виконати обов’язок третьої шабатньої трапези. Проте не слід наїдатися надмірно, щоб увечері мацу їсти з апетитом.
Закінчення суботи – перший вечір Песаху
Одразу після завершення Шабату моляться Маарів, щоб якомога швидше розпочати Песахальний Седер. Після настання Йом Тову о 20:06 промовляють: «Благословен Той, хто відділяє святе від святого», і лише тоді починають приготування до Седеру.
Запалення святкових свічок
Свічки запалюють одразу після початку Йом Тову, щоб не затримувати підготовку до Седеру.
Порядок Кідуша та Авдали у перший вечір Песаху
Коли Песах припадає на вихід Шабату, Кідуш поєднується з Авдалою. Тому перед початком варто уважно перечитати всі вказівки та переглянути порядок Кідуша в сидурі.
Благословення на «басамім» не промовляють. Під час благословення на вогонь не потрібно підносити свічку до нігтів – достатньо просто подивитися на полум’я.
Нехай Шабат а-Ґадоль принесе світло, натхнення і духовну підготовку до Песаху – свята нашого визволення.