Напередодні настання Рош га-Шана наш сайт пропонує увазі своїх читачів короткий путівник цим святом. Нагадаємо, що у Дніпрі свято настає ввечері 22 вересня і триває два дні, до вечора 24 вересня.
Що стосується історії та значення свята, то популярний єврейський ресурс https://www.chabad.org пише про це так:
Що це? Рош га-Шана – це день народження всесвіту, день, коли Всевишній створив Адама та Єву, і святкується як початок єврейського року.
Коли? Рош га-Шану відзначають у перші два дні єврейського Нового року, 1 і 2 числа місяця Тішрей, починаючи з заходу сонця напередодні 1 Тішрея. Рош га-Шана 2025 року розпочнеться з заходом сонця в понеділок, 22 вересня, і триватиме до настання ночі в середу, 24 вересня.
Як? Рош га-Шану святкують із запалюванням свічок увечері, святковими трапезами з солодкими стравами вночі та вдень, молитовними службами, що включають сурмлення в бараній ріг (шофар) обома ранками, і утриманням від творчої роботи.
Чому Рош га-Шана важливий
Єврейський Новий рік, Рош га-Шана, насправді означає «Голова Року». Так само, як голова керує тілом, наші вчинки на Рош га-Шану мають величезний вплив на решту року.
Як ми читаємо в молитвах Рош га-Шани, щороку в цей день «усі мешканці світу проходять перед Всевишнім, наче зграя овець», і на небесному суді вирішується, «хто буде жити, а хто помре… хто збідніє, а хто розбагатіє; хто впаде, а хто підніметься».
Це день молитви, час благати Всевишнього дарувати нам рік миру, процвітання та благословення. Але це також радісний день, коли ми проголошуємо Бога Царем Всесвіту. Кабалісти вчать, що подальше існування Всесвіту залежить від Бажання Бога мати світ, бажання, яке оновлюється, коли ми щороку на Рош га-Шану знову приймаємо Його царювання.
Як його називають?
Найпоширеніша назва цього свята – Рош га-Шана (івр. רֹאשׁ הַשָּׁנָה), назва, використана в однойменному трактаті Талмуду, присвяченому святу.
- Тора називає цей день Йом Труа(День сурмлення в шофар).
- У наших молитвах ми часто називаємо його Йом га-Зікарон(День Пам’яті) та Йом га-Дін (День Суду), оскільки це день, коли Бог згадує всіх Своїх творінь і визначає їхню долю на наступний рік.
- Разом з Йом Кіпуром (який настає через 10 днів), це частина Ямім Нораїм(Днів Трепету, або Верховні Свята).
Першочергове завдання: почути шофар
Центральна заповідь Рош га-Шани – це сурмлення в шофар, бараній ріг, обома днями свята (крім випадків, коли перший день припадає на Шаббат, тоді шофар сурмлять лише на другий день).
Перші 30 звуків шофара лунають після читання Тори під час ранкової служби, і ще до 70 додаткових – під час (і одразу після) мусафу, в сумі складаючи 100 звуків протягом ранкової служби Рош га-Шани (у деяких громадах після служби також лунає ще один цикл із 30 звуків). Для тих, хто не може прийти до синагоги, шофар можна почути решту дня. Якщо ви не можете вийти з дому, будь ласка, зв’яжіться з найближчим центром Хабаду, щор організувати «візит додому», або навчіться сурмити в шофар самостійно.
Сурмлення в шофар включає серію з трьох типів звуків:
- Ткія(תְּקִיעָה) – один довгий, схожий на стогін звук.
- Шварім(שְׁבָרִים) – серія з трьох коротких стогонів.
- Труа(תְּרוּעָה) – серія принаймні з дев’яти уривчастих, пронизливих звуків.
Сурмлення в шофар символізує звучання труби під час коронації царя. Його жалібний звук також служить закликом до покаяння. Сам шофар нагадує про Жертвоприношення Іцхака (Акеда), подію, що відбулася на Рош га-Шана, коли баран зайняв місце Іцхака як жертва Богу.
Інші звичаї Рош га-Шани
- Вітання:Першої ночі Рош га-Шани бажають чоловікові: «Лешана това тікатев ве-тіхатем»; жінці: «Лешана това тікатеві ве-тіхатемі» («Нехай будеш ти записаний/записана і запечатаний/запечатана на добрий рік»). В інший час можна побажати «Гмар хатіма това» («Доброго запису і запечатування [у Книгу Життя]»).
- Свічки:Як і перед кожним великим єврейським святом, жінки та дівчата запалюють свічки кожного вечора Рош га-Шани і читають відповідні благословення. Другого вечора обов’язково використовуйте вже запалену свічку і подумайте про новий плід, який будете їсти (або новий одяг, який будете носити), промовляючи благословення Шегехіяну.
- Ташліх:Першого дня Рош га-Шана після полудня (якщо це не Шаббат) прийнято йти до водойми (океан, річка, ставок тощо) і провести церемонію Ташліх, під час якої ми символічно скидаємо наші гріхи у воду. Ця традиція символічно відсилає до вірша: «І Ти вкинеш у глибини морські всі гріхи наші». Коротку молитву для цього обряду можна знайти в махзорі (святковому молитовнику).
Молитви Рош га-Шани
Значна частина дня проводиться в синагозі, де ми молимося, щоб Бог дарував усім Своїм творінням солодкий новий рік. Вечірні та afterобідні молитви подібні до молитов у звичайні свята. Однак ранкові служби значно довші.
Святковий молитовник – махзор – містить усі молитви та читання з Тори на весь день. Найважливішим доповненням є церемонія сурмлення в шофар. Однак є й інші важливі елементи молитовної служби, унікальні для Рош га-Шани.
Тору читають обома ранками Рош га-Шани.
- Першого дня ми читаємо про народження Іцхака та подальше вигнання Агарі та Ішмаеля. Відповідно, читання супроводжується гафтарою про народження пророка Шмуеля. Обидва читання містять тему того, як молитви про дітей знаходять відгук, і обидва народження відбулися на Рош га-Шана.
- Другого ранку ми читаємо про майже-жертвоприношення Авраамом свого сина Іцхака. Як згадувалося вище, сурмлення в шофар нагадує про барана, який є центральним у цій історії як могутня демонстрація відданості Авраама Богу, яка з того часу характеризує Його дітей. Гафтара розповідає про вічну любов Бога до Свого народу.
Повторення кантором Аміди (Мовчазної молитви) пересипане піютами – поетичними молитвами, що висловлюють наші молитвенні побажання на рік та інші теми дня. Під час деяких уривків, особливо значущих, відчиняються двері у арон кодеш (ківот). Багато з цих додатків призначені для чергування між ведучим молитву та громадою.
Навіть без додаткових піютів, молитва Мусаф на Рош га-Шана значно довша, ніж решту року. Це тому, що її єдина середня благословення поділяється на три додаткові, кожна з яких фокусується на одній з головних тем свята: Царювання Бога, наше бажання, щоб Він «згадав» нас заради доброго, та шофар. Кожна благословення містить колож із біблійних віршів, що висловлюють її тему, і після кожної лунає черга звуків шофара.
Святкові трапези Рош га-Шани
Ми влаштовуємо святкові трапези щоночі та що дня свята. Як і всі інші святкові трапези, ми починаємо з кидушу над вином, а потім промовляємо благословення над халой. Але є кілька важливих відмінностей:
а. Халу (традиційно випічену у круглій формі і часто посипану родзинками) занурюють у мед, а не в сіль, висловлюючи наше побажання солодкого року. Ми робимо це на Рош га-Шана, Шаббат Шува (Шаббат перед Йом Кіпур), під час трапези перед Йом Кіпуром і під час Суккоту.
б. Продовжуючи тему солодкого, традиційно розпочинати трапезу першого вечора скибочками яблука, зануреними в мед. Перш ніж з’їсти яблуко, ми промовляємо благословення «га-ейц», а потім кажемо: «Нехай буде воля Твоя, щоб оновився для нас рік добрий і солодкий».
в. Багато хто їсть частини голови риби або барана, висловлюючи побажання, що «ми будемо головою, а не хвостом».
г. У багатьох громадах є додаткові традиційні страви, кожна з яких символізує певне побажання на майбутній рік. Багато хто їсть гранати, висловлюючи побажання, що «наші заслуги будуть численні, як [насіння] граната». Інша поширена страва – цімес, солодка страва на основі моркви, яку їдять через її ідишську назву «мерен», що означає і «морква», і «збільшення», символізуючи побажання року достатку.
д. Традиційно уникають горіхів, а також гострих продуктів на основі оцту, зокрема хрону, який традиційно їдять з гефілте фіш, оскільки ми не хочемо гіркого року.
е. Другого вечора свята ми не їмо яблука, голови риби, гранати тощо. Однак перед тим, як розламати халy (і занурити її в мед), ми їмо новий плід – щось, що ми не куштували з моменту, коли він був у сезон минулого року.