Через чотири дні після Йом Кіпура, ввечері 14 числа місяця тішрей (цього року – ввечері 6 жовтня), розпочинається новий етап святкувань місяця тішрей – час свята Суккот, а за ним – Шміні Ацерет і Сімхат Тора. Але підготовка до Суккоту починається відразу після Йом Кіпура, підкреслюючи нерозривність цього періоду – саме в ніч після виходу Дня Викуплення прийнято починати будувати шалаші.
Ми у стислій формі постараємося дати нашим читачам інформацію про основні елементи свята, але рекомендуємо за точнішими рекомендаціями звертатися до синагог до кваліфікованих і досвідчених фахівців, адже деталі виконання заповідей Суккоту складні та численні.
Суккот кардинально відрізняється від перших свят місяця Тішрей, де головним був мотив каяття, тшуви та Суду. Якщо початок місяця Тішрей пронизаний атмосферою покаяння, прагнення духовно звеличити себе і піднятися до Б-жаного, то друга частина місяця має інше значення – привнести Б-жане у світ, проникнутися всім, що Ним заповідано, до такої міри, щоб це викликало велику радість.
Зміст цього радикального переходу чудово виражає книга Тегілім: «Світло посіяно для праведників, і для щиросердих – радість». Після того, як випрямилися наші серця в Йом Кіпур, приходить радість і спокій свята Суккот.
І справді, говорячи про свято Суккот, Тора тричі згадує про веселощі:
- «І веселіться перед Г-сподом сім днів» (Ваїкра, 23);
- «І веселися в твої свята…» (Дварім, 16);
- «І будеш тільки веселим» (Дварім, 16).
Тому в Святих книгах скрізь, де сказано просто «свято», мається на увазі свято Суккот.
Це свято в Торі називається також «свято збору врожаю» – оскільки воно припадає саме на цей час. Починається воно 15 Тішрей і триває сім днів, а восьмий день – самостійне свято під назвою Шміні Ацерет, коли ми вже не сидимо в «суккі» – шалаші, що зосереджує в собі всю суть свята Суккот.
Шміні Ацерет називається так тому, що в Торі сказано про нього: «У день восьмий [шміні] свято [ацерет] буде у вас — ніякої роботи не робіть» (Бемідбар, 29). Буквально ж слово ацерет означає «затримка». Чому це свято називається саме так, пояснює мідраш: «Сказав Вс-вишній євреям після закінчення семи днів Суккоту: “Будь ласка, залиштеся зі Мною ще на один день — важко Мені розставатися з вами!..”».
У всіх країнах за межами Ерец-Ісраель, Шміні Ацерет — восьмий день після початку Суккоту, а Сімхат Тора — дев’ятий, відповідно до правила подвоєння святкових днів у діаспорі. (В Країні Ізраїль Шміні Ацерет поєднується зі святом Сімхат Тора).
Перші два дні Суккоту мають статус «йом тов» (в Ерец-Ісраель – тільки перший), а дні між ними і Шміні Ацерет визначені як «холь а-моед», тобто «святкові будні».
Суккот – одне з трьох свят на рік, на які Тора наказує всім синам Ізраїлю збиратися в Єрусалимі і святкувати їх там.
Суккот дуже багатий на заповіді. Основні з них, що виконуються в наш час, можна об’єднати в дві групи – пов’язані з суккою та пов’язані з «чотирма рослинами». За часів, коли був Єрусалимський Храм (і коли він буде), у Суккот діяли заповіді святкових жертвоприношень і жертвоприношень, що виражають святкове веселощі.
Однак, у святкуванні Суккоту навіть у самій віддаленій країні завжди звучать мотиви, що відсилають нас до часів Храмового служіння, особливо яскраво це проявляється в «симхат бейт а-шоева» – веселощів з приводу возлияння води на жертовник (нісух га-маїм) і в давньому звичаї, запровадженому ще пророками, бити об землю вербовими гілками в день Гошана Раба, що завершує свято Суккот.
Гошана Раба ніби відновлює зв’язок з мотивами початку місяця тішрей, з мотивами Суду і каяття, адже єврейська традиція говорить про те, що в Суккот Вс-вишній судить не кожного окремо, а весь світ в цілому, вирішуючи, скільки дощу випаде цього року, скільки плодів принесуть дерева, яким буде урожай, але в Гошана Раба на Небесах «закриваються» всі особисті справи, розпочаті в Рош га-Шана – «у сьомий день свята остаточний вирок скріплюється печаткою».
Тому Гошана Раба частково нагадує Йом Кіпур. Як і в Йом Кіпур, у цей день особливо важливі каяття та молитва. У цей день читають кілька молитв – Гошанот, беруть у руки гілки верби, також звані Гошанот, і обходять сувій Тори, що лежить на підвищенні в центрі синагоги, сім разів, подібно до того, як священники у Храмі обходили в цей день жертовник.
Про те, якою має бути сукка, як правильно виконувати заповіді щодо шалаша, і про заповідь «чотирьох рослин», ми детальніше розповідали раніше.