Ранком у четвер, 10 квітня, розпочнеться піст первістків (у Дніпрі час початку посту – 4:13 ранку). Він триває протягом усього світлового дня, аж до 19:57.
Зазвичай щороку напередодні Песаха, 14 нісана, усі первістки зобов’язані постити. Цього року, оскільки переддень свята припадає на Шабат, піст переноситься.
У посту первістків існують звичаї, які різняться в різних громадах. Відповідно до традицій, прийнятих у громаді Дніпра, постять ті, хто є первістком як у своєї матері, так і у свого батька.
Сайт Chassidus подає таку інформацію про значення «посту первістків» та звичаї його дотримання в різних громадах:
«У всіх громадах Ізраїлю з давніх-давен існує звичай, згідно з яким первістки постять напередодні Песаха – на згадку про чудо, яке врятувало їх від страти, що спіткала всіх первістків Єгипту. Взагалі, цей піст логічніше було б установити на річницю чуда, тобто 15 нісана – адже саме в ніч на 15 нісана були вражені первістки Єгипту. Однак 15 нісана – це святковий день, перший день Песаха, а в свято пости не влаштовуються. Крім того, слід пам’ятати, що первістки Ізраїлю в Єгипті були врятовані тому, що смиренно підкорилися Всевишньому й визнали Його владу над усім світом, тоді як єгиптяни до самого кінця продовжували стверджувати, що світ належить їм. Тож піст первістків 14 нісана нагадує про те, як первістки Ізраїлю в цей день схилилися перед Всевишнім і визнали Його владу –особливо з огляду на те, що кожен, хто виснажує свою плоть постом, упокорює своє серце перед Творцем.
У різних громадах з цим постом пов’язані різні звичаї. За однією думкою, у цей день повинні постити всі первістки –як ті, що є первістками у батька, так і ті, що у матері, – як чоловіки, так і жінки. Ба більше, якщо в родині немає жодного первістка, має постити старший у домі, адже в Єгипті не було жодного дому, в якому не сталося б смерті. І якщо в домі не було первістків, помирав глава родини. Тож не було єврейського дому, якого не торкнулося б рятівне чудо, що ми й відзначаємо цим постом. За іншою думкою, постити мають лише справжні первістки-чоловіки. У більшості громад поширився звичай, згідно з яким постять лише чоловіки-первістки, однак первістком вважається будь-який чоловік, який народився першим у своєї матері, навіть якщо його народженню передував викидень.
Прийнято, що батько (навіть якщо він сам не є первістком) постить замість свого малолітнього сина-первістка.
Батько-первісток, який постить замість свого сина-первістка, виконує звичай за обох, і його піст зараховується на двох. Однак є думка, що цього недостатньо, і в такому випадку має постити також і мати дитини.
Якщо хлопчик-первісток народився після півночі 14 нісана, за нього цього року не постять, бо й у Єгипті діти єгиптян, які народилися після півночі 14 нісана, не помирали. Існує також думка, що постити слід лише за тих хлопчиків-первістків, яким виповнилося тридцять днів до початку Песаха, адже піст первістків, який зрештою є лише поширеним звичаєм, не може бути більш всеохопним, ніж заповідь викупу первістків, прямо приписана Торою, що виконується лише після того, як дитині виповниться тридцять днів.
Якщо переддень Песаха припадає на суботу, піст первістків переноситься на четвер (але не на п’ятницю, бо на цей день узагалі не прийнято переносити пости). Проте, якщо переддень Песаха припадає на п’ятницю, піст не переносять. Утім, існує думка, що піст первістків узагалі не переноситься – тобто, якщо переддень Песаха припадає на суботу, то піст скасовується.
Також існують інші винятки, що полегшують дотримання цього посту: так, незважаючи на піст, не скасовуються святкові трапези, приписані Галахою (сеудат-міцва), які супроводжують церемонії обрізання або завершення вивчення Трактату Талмуда (сеудат-сіюм). У пізніші часи в багатьох громадах поширився звичай влаштовувати в синагогах одразу після завершення ранкової молитви сеудат-сіюм, у якій беруть участь усі первістки громади. Тим самим вони завершують піст і можуть їсти впродовж дня».