Сьогодні ввечері розпочинається свято Лаг ба-Омер

Сьогодні, з настанням 18 іяра, відзначають 33-й день після початку рахування Омера – періоду, коли євреї рахують п’ятдесят днів від початку Песаха до свята Шавуот.

Як відомо, кожна літера єврейського алфавіту має числове значення: літері «Ламед» відповідає число тридцять, а літері «Гімел» – три. Їхнє поєднання – тридцять три – вимовляється як «ЛаГ», тож назва свята просто означає номер дня в рахуванні Омера. Сам Омер – це жертовне приношення снопа ячменю нового врожаю в Храмі – обряд, який проводили під час Песаха.

Традиція не вказує точного джерела, чому саме ми святкуємо цей день, але саме на 33-й день періоду між Песахом і Шавуотом відбулося багато важливих подій в єврейській історії.

По-перше, манна, якою харчувалися євреї під час мандрів пустелею після Виходу з Єгипту, почала падати, за традицією, саме в Лаг ба-Омер.

По-друге, саме в цей день припинилася страшна епідемія, що забрала життя двадцяти чотирьох тисяч учнів рабі Аківи. Вона тривала тридцять три дні. Мудреці вказують, що причиною стало недостатнє взаємне кохання та повага серед учнів. Тому день припинення епідемії став символом важливості заповіді «Агава́т Ісрае́ль» – любові до ближнього. (Існує також думка, що смерть учнів була спричинена не епідемією, а низкою поразок у війні проти римських загарбників через брак єдності. В Лаг ба-Омер, об’єднавшись, євреї здобули значну перемогу над римлянами.)

По-третє, цього дня з життя пішов великий праведник рабі Шимон бар Йохай – один із найвидатніших учнів рабі Аківи. Перед відходом з цього світу він просив радісно святкувати цей день, адже саме в нього він отримав дозвіл відкрити людям приховану частину Тори, і світло Внутрішньої Тори почало ширитися. До сьогодні на горі Мерон в Ізраїлі, поблизу міста Цфат, де похований рабі Шимон бар Йохай, на Лаг ба-Омер проводять масові святкування та гуляння.

До традицій свята належить запалювання вогнищ, стрільба з лука, веселі ігри та спортивні змагання. Кожен із цих звичаїв має багато тлумачень, наведених у джерелах.

Серед учнів рабина Іцхака Лурії виник звичай проводити перше підстригання хлопчика – церемонію опшерніш – саме в Лаг ба-Омер, адже в період після Песаха, на згадку про учнів рабі Аківи, дотримуються деяких законів жалоби, зокрема заборони на стриження волосся.

В Ізраїлі на Лаг ба-Омер відвідують, окрім гори Мерон, також печеру пророка Еліягу біля міста Хайфа; в ніч на Лаг ба-Омер у єрусалимців є звичай приходити до могили Шимона Цадика – первосвященника та великого знавця Тори періоду Другого Храму.

У ХХ столітті традиція Лаг ба-Омера доповнилася ще одним елементом – за ініціативою Глави нашого покоління, Сьомого Любавицького Ребе Менахема-Мендла Шнеєрсона, в єврейських громадах почали проводити дитячі паради. Сьогодні такі паради проходять на всіх континентах, у сотнях міст, демонструючи єдність єврейського народу і важливість виховання дітей у дусі «Агават Ісраель».

У Дніпрі такі паради проводяться з початку 1990-х років. А про те, як цього року святкуватимуть Лаг ба-Омер, наш сайт буде інформувати своїх читачів у стрічці новин.