Сьогодні настав Рош Ходеш місяця Нісан. Рош Ходеш Нісана завжди триває один день, а сам місяць завжди повний, тобто в ньому 30 днів.
Нісан називається в Торі «початком місяців» і «першим місяцем». Перше Нісана також вважається Новим роком царів, оскільки з нього ведеться відлік років правління правителя. Першим місяцем Нісан є в обчисленні, прийнятому в Торі, а якщо рахувати від Тішрея, то він – сьомий місяць.
Також у Торі Нісан називається «Ходеш га-Авів», тобто місяць весни. Саме слово «Нісан» має вавилонське походження, але також пов’язане з весною, воно того ж кореня, що і слово «ніцан» (брунька, бутон), яке використовується в «Пісні пісень»: «Бруньки (ніцанім) з’явилися на землі» (Шир га-Ширім 2:12).
Зодіакальним сузір’ям Нісана є овен, що, на думку деяких авторитетів, свідчить про те, що Вс-вишній створив цей місяць для того, щоб у ньому відбувся Вихід, який поклав початок формуванню єврейського народу, задовго до принесення пасхальної жертви. Оскільки у єгиптян вівці були символом багатства і навіть служили об’єктом поклоніння, то пасхальна жертва є знаком служіння Вс-вишньому. Саме так пояснюють мудреці слова Тори: «Відокремте й візьміть собі дрібну худобу для ваших родин і заколіть Песах» (Шмот 12:21) – відокремтеся від ідолопоклонства, візьміть собі дрібну худобу, заколіть єгипетських ідолів і принесіть пасхальну жертву (Шмот Раба 16).
Увесь місяць Нісан вважається особливим, сприятливим часом, і з ним пов’язані деякі традиції, що дозволяють вважати його напівсвятковим. У Нісані ми відзначаємо день народження Глави нашого покоління, Сьомого Любавицького Ребе Менахема-Мендела Шнеєрсона – 11 Нісана (цього року 9 квітня) і день народження його батька, рабі Леві-Іцхака Шнеєрсона, який був головним рабином Катеринослава-Дніпропетровська у 1909–1939 роках – 18 Нісана (цього року 16 квітня).
Але головна подія Нісана – це, звичайно ж, свято Песах, свято Виходу з Єгипту, з зовнішнього і внутрішнього рабства, свято Визволення. Свято Песах починається в середині місяця, у повний місяць, увечері «чотирнадцятого дня весняного місяця Нісана». Песах триває 8 днів (цього року з вечора 12 квітня до 20 квітня), перші два та останні два дні мають статус «йом тов», і протягом усього свята діють спеціальні закони, перш за все, пов’язані із забороною на квасне.
З місяцем Нісан пов’язані і дати новітньої історії єврейського народу – 27 Нісана – Йом а-Шоа, День Катастрофи і героїзму європейського єврейства, у день початку повстання у Варшавському гетто.
До кінця місяця Нісан слід промовити особливе благословення на квітучі дерева, висловивши подяку Вс-вишньому за оновлення природи.
Рамбам писав: «Кожен, хто виходить у Нісані в поле або сад і бачить там квітучі дерева з набухлими бруньками, має промовити таке благословення: “Благословен Ти, Г-споди, Б-же наш, Царю Всесвіту, за те, що Ти нічого не позбавив цей світ, створив у ньому прекрасні створіння, прекрасні й добрі дерева, щоб люди могли ними скористатися”».
Деякі джерела стверджують, що благословляти слід лише плодові дерева, причому коли їх два і більше, і вони старші трьох років, тобто вже не орла. Інші пишуть, що бажано, аби благословення було промовлене при вигляді квітучого фруктового дерева або, принаймні, дерева, квіти якого мають приємний аромат. Але Вс-вишнього можна благословити, відчувши задоволення при вигляді будь-якого дерева з щойно розпущеним листям.
Прийнято промовляти це благословення саме в місяць Нісан. Мудреці кажуть, що вартий похвали той, хто на самому початку Нісана прагне побачити знову розквітле дерево, щоб прославити Вс-вишнього за оновлення природи.