Сьогодні Рош Ходеш місяця Кіслев

Місяць Кіслев Тора порівнює з місяцем Сиван: місяць даровання Тори – Сиван – є третім по відношенню до місяця Виходу з єгипетського рабства Нисану, а Кіслев – третій місяць по відношенню до місяця Тішрей, на який припадає Рош-Ашана.

Існує різниця між служінням Всевишньому в місяці Нисан і служінням у місяці Сиван. Місяць Нисан натякає на служіння цадикім (праведників), оскільки вихід з Єгипту був подібний до гіюру (навернення в юдаїзм), а «гер, що здійснив гіюр», згідно з Талмудом, подібний до безгрішній дитині. Третім після Нісана настає Сиван – місяць даровання Тори.

На противагу цьому, Тішрей натякає на служіння баалей-тшува (тих, що покаялися), оскільки саме десятого Тішрею (у Йом-Кіпур) Всевишній остаточно простив євреїв після вчинення ними гріха золотого тільця. Третій місяць, наступний за Тішреєм, – Кіслев. На цей місяць припало розкриття Внутрішньої Тори – вчення хасидизму, що розпочалося з особливим розмахом після звільнення Алтер Ребе з ув’язнення.

Тшува (каяття) є, як відомо, ще вищим духовним аспектом, ніж Тора. Оскільки за допомогою тшуви можуть бути виправлені помилки та недоліки, допущені у вивченні Тори та дотриманні викладених у ній законів. З іншого боку, саме Тора є джерелом тшуви – повернення до Всевишнього.

Те саме стосується і Внутрішньої Тори. Джерелом її розкриття було даровання Тори, що відбулося в Сивані. У тому числі й усе те, про що говорить Внутрішня Тора, було передано євреям на Синаї. Однак під час даровання Тори в Сивані Внутрішня Тора була прихована від євреїв, а розкриття її відбулося в місяці Кіслев – третьому по відношенню до Тішрею, місяцю, пов’язаному зі служінням тшуви (каяття). Розкриття ж Внутрішньої Тори та поширення її джерел назовні є підготовкою до розкриття Машиаха.

Оскільки місяць Кіслев являє собою час розкриття нового знання, прихованого в Торі – Внутрішньої Тори, у ньому також присутній момент розкриття нового у світі – чуда.

Тора хасидизму детально пояснює поняття чуда. Природне існування світу – існування згідно із законами природи – також є чудом. Однак, оскільки подібний стан речей є для нас звичним, чудо не помітне у ньому. І те, що ми не помічаємо чудесності природного перебігу процесів, що відбуваються у світі, може призвести нас, не дай Б-же, до твердження, що у цього світу немає Правителя. Однак, коли відбувається те, що випадає з рамок звичайного – чудо, народжується додаткове розкриття.

З цієї причини місяць Кіслев є місяцем чуда: оскільки в ньому присутнє розкриття нового в Торі, що є «планом» створення світу (тобто існує прямий зв’язок між Торою та буттям світу) – розкриття, що відбувається в Торі, знаходить своє відображення й у поведінці світу – у нових розкриттях, у тому, що місяць Кіслев – «час чудес».

Суть Хануки — вічна сила світла над пітьмою, добра над злом.

З цієї причини в Кіслеві сталося чудо Хануки – чудо з кубастиком олії, що натякає на таємниці-таємниць, розкриття найвищого начала. Свічки Хануки знаходяться на рівні вищому, ніж навіть світильники Храму, оскільки, на відміну від світильників Храму, свічки Хануки існуватимуть вічно.

Назва Кіслев, що походить, очевидно, від слова кісло («віра», «уповання»), яке можна зустріти в Книзі Йова (8:14). Вчителі Кабали говорять про дві форми віри та уповання: пасивну та активну. Місяць Кіслев, час святкування Хануки, вони пов’язують як з активною, діяльною вірою, з упованням, вираженим у дії, так і з пасивною, заспокоєною вірою, уподібненою до передсвітанкового сну.

Зазвичай кажуть, що Кіслев бідний на свята: тільки Хануку відзначають у ньому, та й це святкування Кіслев «поділив» з Теветом.

З дивом, що сталося в місяці Кіслев – пов’язаним з поширенням Тори хасидизму – ми святкуємо звільнення рабина Шнеура Залмана з Ляд, засновника хасидизму Хабад, ув’язненого за ложним звинуваченням царським режимом.

Два століття тому за доносом противників хасидизму Алтер Ребе був ув’язнений. Його звинувачували у державній зраді, і поміщений він був до однієї з одиночок Петропавлівської фортеці. Час був крутий, сподіватися на царську милість не доводилося. Дев’ятнадцятого Кіслева, коли Ребе читав Книгу Псалмів і дійшов у ній до вірша «Спокутував з миром душу мою в битві…», двері камери відчинилися, і, повністю виправданий, Ребе вийшов на свободу.

Він сприйняв цю подію не лише як особисте порятунок, але й як знак Згори, що сповіщає, що Всевишній бажає подальшого поширення нового вчення, розкриття Потаємної Тори своєму народові.

«Вчинки батьків – знак дітям», – говорить Мідраш. У кожному єврейському святу укладено не лише історичну пам’ять, але й актуальну прикмету часу. «Дні ці – для пам’яті й дій», – сказано в Книзі Естер. Кожне свято для нас – не лише спогад, але й активне повернення до колись звершеного. Повернення, що обертається на сьогоднішню, актуальну дію. Тому по-єврейському ми говоримо не «відзначати» свято, а «робити» його. До якої ж дії зобов’язує нас місяць Кіслев? До вивчення того, що в цей день було «випущено на свободу», подаровано людям. Саме час познайомитися з хасидизмом… Сьогодні є чимало як друкованих джерел такого знання російською мовою, так і ресурсів в Інтернеті.

До речі, натяк на перекликання «бідного» святами Кіслева і даровання Тори можна знайти в такому несподіваному джерелі, як «Шульхан Арух»: рабі Йосеф Каро зауважує, що перший день Хануки припадає на той день тижня, на який випало свято Шавуот у попередньому році.

А жартівливий коментар (ігноруючи закони граматики) ділить слово кіслев навпіл: кіс (кишеня) і лев (серце). Чи править серце кишенею, чи кишеня править серцем — ось пробний камінь віри, схований у слові Кіслев.

Для багатьох місяць Кіслев символізує зимове святкове настрої в очікуванні ханукальних вогнів і затишних сімейних посиденьок з пончиками та латкес.

Холодний, поривчастий вітер поруч із теплими, яскравими ханукальними свічками уособлює світло серед пітьми та одкровення серед схову, що, безсумнівно, має могутню силу!

У цьому полягає натхнення Хануки, але Ханука починається лише в самому кінці місяця, 25-го числа місяця Кіслев. Чи є в місяця Кіслев своє власне послання? Чи є в цьому особливому місяці щось більше, ніж просто свято?

Відповідно до «Сефер Єцира», стародавнього кабалістичного тексту, кожен єврейський місяць має літеру, кінцівку, почуття, зодіак, коліно, колір і частину тіла, які унікальним чином пов’язані з цим місяцем.

У слові «кіслев» є літера «самех». У молитві Аміда, яку ми вимовляємо щодня, ми звеличуємо Бога як сомех нофлім – «Той, хто підтримує тих, що пали». У багатьох віршах Псалмів слово сомех означає підтримку, і наша літера «самех» має той самий корінь, що й «сомех». Для більшої ясності відзначимо, що слово «кіслев» походить від слова кесель, яке може означати «довіра». Підтримка і довіра йдуть пліч-о-пліч, і саме ці слова формують сенс цього місяця.

В єврейському алфавіті «алеф-бет» літера нун стоїть прямо перед літерою самех. Тут немає помилок, збігів і випадковостей. Наші мудреці вчать, що літера нун символізує «бар нофлі» – «того, хто впав». Літера самех стоїть поряд із нею, здатна підтримати тих, що впали.

Очевидно, що концепція підтримки тісно пов’язана з Кіслевом.

Ми можемо скористатися цією силою в цьому місяці.

Місяць Кіслев – перший справжній зимовий місяць. Для тих із нас, хто живе в холодному кліматі, сніг уже випадає, а спека стає нестерпною. Зимові місяці стають більш ізольованими, оскільки люди поспішають з місця на місце, щоб врятуватися від холоду.

З вірою в Б-га єврейський народ здобув перемогу над сирійськими греками в історії Хануки, і саме за підтримки Б-га та своїх братів вони змогли досягти того, що їм було потрібно.

Саме з вірою в Б-га ми пробираємося крізь темні, холодні місяці зими, і саме за підтримки Б-га та наших братів ми святкуємо цей місяць – збираємося разом і продовжуємо святкувати життя.

Наша сила в цьому місяці – спертися на довіру та підтримку. І це не просто! Будучи незалежними істотами, багато з нас прагнуть повної самостійності. Навіть звернення до Бога по допомогу може відчуватися страшним і вразливим; крок у невідоме може бути просто жахливим. Але ось Кіслев шепоче нам: «Усе гаразд. Ми впораємося».

Нарешті, форма нашого самеха – це коло, безкінечні обійми, і це уособлює обійми Б-га. Б-г тримає нас, підтримує нас і залишає нам лише одну справу – довіряти Йому.

З використанням матеріалів Chabad.org, на основі праць Любавицького Ребе, «Самех, П’ятнадцята літера Нун», «Чотирнадцята літера», «Місяць Кіслев згідно з Книгою Творіння (Сефер Єцира)», а також статті рабина Олександра Фейгіна.