Закони «Бейн а-Мецарім» – трьох траурних тижнів

Період від 17 тамуза до 9 ава називається «Бейн а-Мецарім» («між тіснинами») і має низку важливих особливостей. Цього року він триває з 13 липня до 3 серпня.

На згадку про події, пов’язані з руйнуванням Першого й Другого Храмів, єврейські Мудреці, нехай буде благословенна їхня пам’ять, установили особливі закони жалоби. Частину з них починають дотримуватися вже з 17 тамуза, а з настанням місяця ава вступають у силу додаткові постанови й звичаї. Ступінь трауру посилюється в міру наближення до 9 ава, коли скорбота єврейського народу через зруйнований Єрусалимський Храм досягає своєї кульмінації.

З метою інформування наших читачів ми публікуємо короткий виклад цих законів і правил. У разі виникнення запитань щодо їх застосування в особливих ситуаціях слід звертатися до рабина.

Закони трьох тижнів трауру
(за «Кіцур Шулхан Арух»)

У цей період не укладають шлюбів – навіть ті, хто ще не виконав заповідь «плодіться й розмножуйтеся». Заручини дозволені, як і трапези з цієї нагоди – але лише до 1 ава. Після цього дозволяється лише оголошення про заручини, з обмеженим частуванням, наприклад, солодощами.

Не слухають музику та не грають на музичних інструментах. Єврею-музиканту дозволено грати для неєвреїв заради заробітку – до 1 ава, але не 17 тамуза.

За звичаєм, починаючи з 1 ава, не їдять м’яса й не п’ють вина. Винятком є суботні трапези та трапези на честь виконання заповіді.

Не промовляють благословення «Шеехеяну» навіть у суботу, тому не купують плоди нового врожаю, а також не купують і не вдягають новий одяг. (Під час викупу первістка благословення «Шеехеяну» промовляють.)

Не стрижуть волосся й нігті – навіть у малих дітей.

Той, у кого завершився 30-денний траур за близьким родичем 18 тамуза або пізніше, має право підстригтися до переддня Рош Ходеша ава. Починаючи з 1 ава, він зобов’язаний дотримуватися обмежень, як усі.

Останнього тижня перед 9 ава не стрижуть нігтів. Однак це дозволяється жінці, яка готується до мікве, та моелю перед здійсненням обрізання.

У всі ці дні не б’ють дітей навіть за серйозний проступок.

Протягом трьох тижнів між 17 тамуза та 9 ава прийнято, крім щоденного вивчення Тори, вивчати джерела, що описують Єрусалимський Храм: розділи 40-43 книги пророка Йехезкеля, трактат Мішни «Мідот» і розділ «Закони про Храм» із «Мішне Тора» Рамбама. Відновлюючи в думках Храм, ми сприяємо його реальному відновленню.

Усі вищезгадані закони та звичаї набирають чинності з вечора, що настає після 16 тамуза.

Про закони й звичаї трауру, що прийняті з початком місяця ава, ми розповімо нашим читачам напередодні Рош Ходеша.

Більше тут