Завершальними ланками у низці свят місяця Тішрей є Шміні Ацерет і Сімхат Тора. Поза межами Землі Ізраїль їх відзначають у два різні дні, що йдуть один за одним (цього року Шміні Ацерет починається ввечері 13 жовтня, а Сімхат Тора – ввечері 14 жовтня), а в Ерец-Ісраель обидва свята відзначають в один день.
Короткий путівник по святах Шміні Ацерет і Сімхат Тора підготував ресурс https://chabad.org, і ми раді представити цей текст читачам нашого сайту.
«Свято, що настає одразу після Суккоту, називається Шміні-Ацерет (22 Тішрей в Ізраїлі, в діаспорі – 22-23 Тішрей). Назва свята взята з слів Тори (Бемідбар, 29:35): «У день восьмий (шміні) – урочисті збори (ацерет) нехай буде у вас!».
У Суккот вирішується Згори, рясними чи будуть дощі цього року. Однак ми не згадуємо про дощ у своїх молитвах аж до Шміні-Ацерет. У книзі Зоар сказано, що вироки остаточно запечатуються на світанку Шміні-Ацерет.
Свято Сімхат-Тора відзначає завершення циклу читання щотижневих розділів Тори протягом року. Цього дня ми читаємо заключну частину Тори і знову починаємо її перший розділ.
Сімхат Тора і Шміні-Ацерет – це одне й те саме свято. Лише в діаспорі, де святкових днів завжди два, перший день присвячують святу Шміні-Ацерет і молитві про дощ, а також читають поминальну молитву Ізкор. Другий же день цілком присвячують Сімхат Торі. В Ерец-Ісраель, де всі свята тривають один день, Сімхат Тора є частиною свята Шміні-Ацерет.
Цього дня дістають із ковчега всі наявні в синагозі сувої Тори і влаштовують процесію з танцями та співом, сім разів обходячи навколо біми з сувоями в руках. Народ веселиться і тішиться протягом усього дня – і ввечері, і вранці.
«Благословення і прощення, яких прагнуть у Дні Трепету і про які благають Всемогутнього урочистою молитвою і глибоким каяттям, – сказав якось попередній Любавицький Ребе, Йосеф Іцхак Шнеерсон, – можуть бути досягнуті в Сімхат Тора радістю, веселощами і танцями.
На перший погляд, дивно: у Сімхат Тора євреї всього світу веселяться і танцюють із сувоями Тори, яку наказано вивчати! Але якби Сімхат Тора відзначали вивченням або навіть читанням Тори, це підкреслило б різницю між євреями – між вченим і неосвіченим. Коли ми танцюємо зі згорнутими сувоями Тори, і її зміст невидимий, тоді всі ми – від найвеличнішого з величних до найпростішого з простих – радіємо разом і на рівних».