Свято Песах, яке триває вісім днів (цього року з вечора 12 квітня до вечора 20 квітня), є одним із найважливіших періодів року, що вимагає особливої підготовки, ретельності та уваги. Закони підготовки до Песаху детально розглянуті у багатьох авторитетних книгах і трактатах, а для роз’яснення численних нюансів найкраще звернутися до кваліфікованого та шанованого рабина. Ми ж пропонуємо вам лише загальний і короткий «Путівник святом», розміщений на сайті:
https://ru.chabad.org/library/article_cdo/aid/1810548/jewish/-.htm
Короткий огляд законів і традицій свята та підготовки до нього
Песах, свято Виходу з Єгипту, у 2025 році відзначається з 12 по 20 квітня. Це час народження єврейського народу. У дні Песаху ми святкуємо звільнення від рабства – як фізичного, так і духовного. Саме свято триває тиждень, але підготовка до нього починається заздалегідь.
Підготовка до свята
Усе, що піддалося бродінню, наприклад, заквашене тісто, називається хамец. Його не лише заборонено вживати в їжу, але й зберігати у своєму володінні протягом усього свята Песах. Під цю заборону потрапляють такі продукти, як хліб, печиво, макарони, горілка, віскі, пиво тощо.
Єдиний хлібний продукт, дозволений на Песах, – це маца, яку виготовляють із суворим дотриманням усіх приписів єврейського закону. В перші два вечори Песаху їсти мацу є обов’язком.
Заборона на вживання хамецу настає ще вранці напередодні свята. За законом, хамец заборонений у будь-якій кількості, тому не можна вживати жодних продуктів, сумішей або напоїв, якщо в них є навіть найменша частинка хамецу. Крім того, заборонено користуватися будь-якими речами, що містять хамец, наприклад, борошняним клейстером.
Найнадійніший спосіб уникнути ненавмисного порушення заборони – купувати продукти з позначкою Kosher for Passover (כשר לפסח) та печаткою рабина. До святкового столу можна придбати вино, коньяк, виноградні напої, м’ясні та молочні продукти, різноманітні приправи та безалкогольні напої – за умови, що на них стоїть печатка рабина і відповідне маркування.
Звичайний посуд, яким користуються весь рік, вбирає в себе хамец, тому без спеціального очищення його не можна використовувати на Песах. Найкраще придбати окремий посуд для Песаху. Якщо у вас його немає, можна очистити наявний за спеціальним приписом. Щоб уникнути помилок, зверніться до рабина. Важливо пам’ятати, що очищення (кашерування) слід провести за кілька днів до Песаху, а не в його переддень.
Більш докладно про те, що таке хамець, і про закони, пов’язані з ним, ви можете прочитати тут.
Продаж хамецу
Перед Песахом місцевий рабин уповноважений продати неєврею запаси хамецу, яким заборонено володіти у дні свята, але знищення якого небажане. Також це стосується посуду, яким користуються весь рік. Усі ці речі кладуть у спеціальне місце, закривають на весь час свята і підписують документ, що уповноважує рабина здійснити продаж.
Після закінчення свята рабин викуповує продане, і тільки тоді можна знову користуватися цими продуктами та посудом. Якщо у вас немає можливості звернутися до рабина, щоб продати свій хамец, ви можете скористатися онлайн-формою, заповнивши її не пізніше ранку 11 квітня 2025 року.
Пошук і спалення хамецу
За день до свята, з настанням вечора, проводять символічну процедуру пошуку хамець (бо у 2025 р. переддень Песаха випадає на Шабат, цю процедуру проводять у четвер 10 квітня). Пошук за традицією здійснює глава сім’ї, тримаючи в руках запалену воскову свічку, і пером птаха підбираючи всякі крихти, що завалялися. Зазвичай до цього часу вже весь хамець зібраний, а все необхідне для їжі цього вечора і наступного ранку (напередодні свята) прибрано у спеціальне місце. Тому в різних, заздалегідь відомих, місцях зазвичай залишають десять твердих крихт хамець (кожна загорнута в папір) для того, щоб пошук хамець виявився успішним.
Перед початком пошуку читають спеціальне благословення:
Борух Ато А-дой-ной Е-лой-ейну Мелех Оойлом Ашер Кідешону Беміцвойсов Вецівону Аль Біур Хомейц.
(“Благословенний Ти, Господь, Б-г наш, Владико Всесвіту, який освятив нас Своїми заповідями і наказав нам знищити хамець”.)
Мають бути обстежені всі житлові приміщення, куди протягом року міг бути занесений хамець. Обшукують також комори, льохи, горища, гаражі та автомобілі. Слід ретельно перевірити усі потаємні місця: дірки, тріщини, проміжки між важкими меблями, стінами та підлогою, щілини у підлозі та стінах тощо.
Після завершення пошуку необхідно подумки відректися від залишків хамецу та вимовити:
«Усе непрісне й квасне, що знаходиться у будь-якому місці, що мені належить, чого я не помітив і не знищив, нехай буде вважатися за ніщо, нічиє, як земний порох».
Знайдений під час пошуку хамец (разом із пір’ям і залишком свічки) слід покласти в дерев’яну ложку, загорнути в папір, зав’язати й покласти в надійному місці на видноті, щоб, з одного боку, він не був загублений, а з іншого – не був забутий і спалений наступного ранку.
Переддень свята
У переддень Песаха дозволяється їсти хамец лише протягом першої третини дня. Точний час ви можете дізнатися в нашому календарі, вказавши своє місцезнаходження. Після закінчення часу, коли можна вживати хамец, протягом ще однієї години його можна продати неєвреям та/або знищити.
У день напередодні свята, приблизно через годину після закінчення терміну, до якого дозволено їсти хамець, залишки сніданку та пакетик з крихтами, прихований з учорашнього вечора, спалюють на багатті (2025 р. це роблять у п’ятницю 11 квітня). При цьому господар подумки повністю відмовляється від будь-яких прав на хамець, який може знайтись після обряду знищення хамеца, і вимовляє:
«Усе непрісне й квасне, що є в якомусь моєму володінні, яке я не помітив і не усунув, нехай буде вважатися за ніщо й не належить нікому, як земний порох».
До кінця вищезазначеної години жодного хамеца не повинно залишитись у єврейському володінні. Хамец, знайдений після цього, не можна продавати, і він підлягає негайному знищенню.
За традицією, первістки-чоловіки постять напередодні свята. Якщо старший син не досяг ще повноліття, постити має його батько (2025 р. цей пост переноситься на четвер 10 квітня). Оскільки цей пост носить лише характер пам’ятного, то участь у трапезі, присвяченій якомусь релігійному урочистості, звільняє первістків від посту. Зазвичай у синагогах приурочують до цього дня урочистості, присвячені закінченню будь-якого трактату Талмуду, і запрошують первістків взяти у них участь.
Седер
Пасхальний Седер – найурочистіший і найважливіший серед усіх єврейських обрядів. Його проводять у перший і другий вечір свята (в Ізраїлі – тільки в перший). Обряди Седера мають глибокий зміст. Кожен єврей повинен усвідомлювати, що ці традиції є священними, і виконувати їх слід, не нехтуючи жодною, навіть найменшою деталлю. Порядок проведення Седера ви можете знайти в книзі “Пасхальна Агада”.
Основні заповіді та звичаї Седера:
· розповідати про вихід з Єгипту;
· їсти мацу;
· їсти марор (гірку зелень);
· випити чотири келихи вина або виноградного соку;
· їсти мацу разом з марором (“корех”);
· завершити трапезу мацею (“афікоман”).
Не можна розпочинати Седер раніше виходу зірок, проте варто заздалегідь накрити стіл та підготувати все необхідне.
Діти – головні учасники Седеру! Тора кілька разів наголошує, що розповідь про вихід із Єгипту призначена насамперед для дітей. Для того, щоб діти не заснули і не втомилися, варто вкласти їх спати вдень, а під час Седера, особливо під час самої розповіді – дати їм горіхів чи інші ласощі.
Дні свята
Свято Песах триває вісім днів. На третій день розпочинаються т.з. “Будні свята” – напівсвяткові дні, звані Хол-Амоед. Заключні два дні – сьомий та восьмий – є святковими (в Ізраїлі – лише останній день). У ці дні, як і в перші два дні, заборонено будь-яку роботу і вогонь запалювати можна лише від вогню, що вже горить.
На восьмий день свята під час ранкової молитви промовляють поминальну молитву «Ізкор».
За хасидською традицією, заведеною ще Баал-Шем-Товом, в останній день Песах влаштовують спеціальну “трапезу Мошіаха” – їдять мацу та п’ють чотири келихи вина.
Більше матеріалів про Песах можна знайти тут https://ru.chabad.org/library/article_cdo/aid/558079 .