Готуємось до Йом Кіпуру! Молитва «Кіль Нідрей»

Напевно, найзнаменитіша і найвідоміша у світі єврейська молитва – це «Кіль Нідрей», що відкриває молитви дня Йом Кіпур, найурочистішого та найважливішого дня єврейського календаря. У всьому світі переповнені синагоги – бо навіть якщо єврей цілий рік не заходив у синагогу, то вже на «Кіль Нідрей» він прийде, бо немає дня важливішого за Йом Кіпур, а молитви, ніж Коль Нідрей і Неїла (завершальна молитва дня Йом Кіпур).

У Дніпрі 2025 року молитва «Коль Нідрей» пройде в середу, 1 жовтня, о 18:30.

Суть цієї молитви – заява про те, що якщо хтось висловить усно чи справами своїми щось, що несумісне зі світоглядом юдаїзму, всі повинні знати, що це не відповідає його істинним спонуканням, що це тільки для виду, що це зроблено під тиском ззовні – громадським чи якимось іншим. Однак душа людини повністю віддана Богу і Торі Його – що вона проти волі своєї змушена лицемірити під тиском обставин…

Молитва «Кіль Нідрей» і, мабуть, її чудова мелодія, виникла в епоху інквізиції в Іспанії. У ті часи були євреї, які зі страху перед пеклом інквізиції на вигляд перейшли в християнство. Вони не встояли в випробуванні, не зійшли на вогнище-жертву своєї віри, але все-таки зберегли достатньо мужності, щоб раз на рік, в Йом Кіпур, збиратися в підвалах та інших затишних місцях і там урочисто-сумними звуками молитви висловлювати звільнення від обітниць, нав’язаних їм обставинами. зовні поводитися як християни – проте знайте все: ми заздалегідь зрікаємося всіх слів і вчинків, що суперечать єврейській вірі, на які штовхнуть нас обставини протягом усього року – від цього Йом Кіпура до наступного. Ми були і залишаємось євреями!

Цю схвильовану молитву ми повторюємо і тепер. Так само, як, звільняючи від обітниць, «бейт-дин» тричі повторює «ти звільнений, ти звільнений, ти звільнений», хазан і вся громада тричі повторюють молитву «Кіль Нідрей»: спочатку тихо, майже пошепки, потім голосно і, нарешті, на повний голос: – Не клятви».

І знову тричі, як при звільненні від обітниць, проголошує громада: «І буде прощено всій громаді синів Ізраїля та прозелітам, що мешкають серед них, бо весь народ не знав, що чинив!» Потім слідує цитата з Тори: «І сказав Господь: пробачив Я на прохання твоєму!» – теж тричі».

Рабин Еліягу Кі Тов так говорить про значення цієї молитви: «У Йом Кіпур людина має очиститися від гріхів. Що стосується деяких провин, йому допомагає зробити це молитва «Кіль Нідрей». Якщо минулого року людина дала обітницю, Йом Кіпур не звільняє її від необхідності її виконати. Невиконання обітниці – важкий злочин. Що ж робити, якщо людина забула про дану їм обітницю? У такому разі може допомогти лише дозвіл обітниці. Тому перед Йом Кіпуром громада дозволяє всі обітниці, які людина може не виконати наступного року. Таким чином, у День каяття євреї виявляються неповинними в цьому гріху.

Гріх невиконання обітниці дуже серйозний і тягне у себе суворе покарання. Тора дуже серйозно ставиться до провин, скоєних за допомогою слів, караючи їх суворіше, ніж багато гріховних діянь, тому що людина відрізняється від тварини, перш за все, своєю здатністю говорити і, зловживаючи цим даром, він стає гірше тварини, яка нездатна осквернити свої вуста. Тому наші мудреці і запровадили звичай читати «Кіль Нідрей».

Слова «З дозволу Всевишнього… ми дозволяємо молитися зі злочинами закони», що вимовляються перед «Кіль Нідрей», були введені в молитву за часів гонінь, яких зазнавали євреї в Іспанії. Ці слова вимовляються і в наш час, тому що й сьогодні в Йом Кіпур приходять у синагогу люди, заплямовані багатьма гріхами, і їхнє сусідство могло б завдати шкоди молитвам праведників. Але оскільки ми просимо та отримуємо дозвіл на спільну молитву, цього не відбувається; навпаки, молитви лиходіїв піднімаються до Трону Всевишнього разом із молитвами праведників. Бо всі ми – нащадки Авраама, Іцхака та Яакова, і всі ми хочемо виконати волю Всевишнього. З’єднання молитов праведників і грішників у Йом Кіпур подібно до того, як зливалися під час запалення в Храмі запахи різних пахощів.

Наші мудреці сказали: «Піст, у якому беруть участь закоренілі грішники – це пост». (Вавилонський Талмуд, трактат «Крітот», 6) «Звідси ми бачимо, що необхідно долучити грішників до всіх наших постів та молитов» (Раші)».

Ось як вимовляють «Кіль Нідрей»:

Кантор стоїть біля піднесення, а ті, хто тримають сувої Тори – праворуч і ліворуч від нього, допомагаючи йому, як сказано в Торі (про молитву Моше під час битви з Амалеком): «… А Аґарон і Хур підтримували його руки, кожен зі свого боку» (Шмот, 17).

Справа також у тому, що обітниці дозволяють утрьох. Тому всі троє кажуть: «З волі Всевишнього і з волі громади, Зборів небесних і зборів земних, ми дозволяємо молитися разом із законами, що переступили». Ці слова повторюються тричі.
Потім кантор тричі читає “Кіль Нідрей”.

Перший раз він вимовляє слова молитви тихим голосом, проте так, щоб ті, хто молиться, його чули. Вдруге він читає голосніше, а втретє ще голосніше. Він має молитися з трепетом та зосереджено.

У багатьох громадах моляться повторювати за кантором слова молитви.

Завершивши читання «Кіль Нідрей», кантор (а за ним – вся громада) вимовляє три рази такі вірші: «Хай пробачиться всі громаді синів Ізраїлю…», «Пробач гріх цього народу» і потім «Прощаю за твоїм словом».

Після цього читають (кантор – вголос, а молячі – пошепки) благословення Шеехеяну («Той, що дав нам дожити…»). Воно підкреслює радісний характер дня, коли ми можемо виконати заповідь і спокутувати всі свої гріхи.

Моляться повинні завершити читання благословення трохи раніше, ніж кантор, і відповісти йому «Амен», оскільки не можна сказати «Амен» після власного благословення.

У Дніпрі 2025 року молитва «Коль Нідрей» пройде в середу, 1 жовтня, о 18:30.