Важное место в залах Музея «Память еврейского народа и Холокост в Украине» занимают бытовые предметы еврейских семей, представленные рядом экспонатов. Сегодня в рубрике Еврейского Музея главный хранитель фондов Людмила Сандул расскажет о «Нетилат ядаим» – ритуальном омовении рук.
Цікавими є кружки для ритуального омовіння рук. На одній із них вигравіювано зображення левів та орлів, а також позначений її вік – ХІХ ст. Матеріал виробу − мідь.
Лев, за юдейською традицією, символізує Тору, Мішну. У Торі лев є символом коліна Єгуди, царської влади, Машіаха. Зображення орла (часто двоголового) виступало втіленням двох іпостасей Вс-вишнього, як Б-га караючого і милосердного, судді та благодійника.
Фраза «нетилат ядаїм» означає «омовіння рук» та надає відсилку до того, як коени (священнослужителі, які належать до нащадків роду Аарона), починаючи свою службу в Храмі, щодня перед ранковою молитвою освящали себе та омивали руки зі спеціального сосуду.
Зазвичай омивають їх 3 рази по черзі: права-ліва, права-ліва, права-ліва. Перед тим, як їсти хліб, омивають руки в іншому порядку: спочатку 2 або 3 рази (залежно від громади) праву, потім ліву.
Сосуд для омовіння рук може бути з будь-якого матеріалу та вміщати стільки води, скільки потрібно для омовіння всієї кисті руки до зап’ястя. Важливо, що в такому сосуді має бути 2 ручки, щоб брати її по черзі, то правою, то лівою рукою. Заборонено вживати воду, яка вже використовувалась в будь-яких цілях. Вона також не може бути гарячою та окрашеною.
Цей ритуал проводиться щоранку, після сну; перед вживанням їжі; після здійснення певних фізіологічних процесів тощо.